Schiphol: het probleem in beeld deel 2

Hoe Lelystad wel/niet

de pijn kan

verlichten

Door Ben Meindertsma, Hugo van der Parre, Winny de Jong en Lars Boogaard

Schiphol is gelegen in een van de dichtstbevolkte gebieden van Europa. Dat beperkt de groei. In 2008 is met de omgeving daarom afgesproken dat er tot en met 2020 maximaal 500.000 vliegtuigen mogen vertrekken en landen op Schiphol.

494.973 keer startte of landde er afgelopen vliegjaar* een vliegtuig. Voor luchtvaartmaatschappijen is het daardoor niet meer mogelijk om nieuwe vluchten aan te vragen. Schiphol kan dus niet meer groeien.

494.973

waarvan 31.986

vluchten

nachtvluchten

plafond bereikt:

plafond bereikt:

99,0%

99,7%

max. 32.000

max. 500.000

* een vliegjaar begint op 1 november

en eindigt op 31 oktober

Het komend jaar gaat er gesproken worden over Schiphol na 2020. Hoeveel mag Schiphol nog groeien? Wat kan de omgeving nog aan?

Het vorige kabinet besloot met een alternatieve oplossing te komen: luchthaven Lelystad mag uitbreiden, zodat vakantievliegmaatschappijen naar Lelystad uitwijken en er op Schiphol weer ruimte ontstaat.

Maar dat is slechts een druppel op de gloeiende plaat. Tot en met 2024 zal het niet meer dan 10.000 vluchten zijn, 2 procent van alle vluchten op Schiphol.

aantal vluchten x 1000

500

0

Schiphol

2008

2017*

maximum

tot

2020

4.000

Lelystad

2020

Vliegveld Lelystad mag

tot 2024 groeien tot

10.000 vluchten

10.000

2024

2030

In 2040 mag dit

aantal oplopen tot

45.000 vluchten

2035

2040

45.000

* Cijfers over het vliegjaar 2017 (november 2016 -

oktober 2017). Van het kalenderjaar 2017 zijn nog

geen cijfers bekend.

De vakantievliegers die het meest voor de hand liggen om naar Lelystad te vertrekken zijn TUI, Corendon, Ryanair en Transavia. Samen waren ze in het afgelopen vliegjaar goed voor 10 procent van het totaal aantal vluchten.

Wat als ze naar Lelystad zouden uitwijken? Wat zijn de gevolgen?

Ze vliegen relatief veel ‘s nachts. De helft van de nachtvluchten (23 - 7 uur) op Schiphol wordt door deze airlines gevlogen. Dat is goed nieuws voor de omgeving van Schiphol: het aantal nachtvluchten zou kunnen afnemen.

Gemiddeld aantal vluchten per uur

vakantievliegers (bovengenoemde airlines)

overige maatschappijen

120

nacht

100

80

60

40

20

0

1

6

12

18

0

Maar het levert ook een probleem op: op Lelystad mag er ’s nachts (tot 6 uur) niet gevlogen worden. Dat maakt het lastig om deze vakantievliegers te verleiden om naar Lelystad te vertrekken. Ze willen namelijk heel vroeg vertrekken en heel laat aankomen, om zoveel mogelijk retourvluchten op een dag te kunnen doen.

Hoe dan ook, ’s avonds laat en ’s ochtends vroeg zullen de drukste tijden op Lelystad zijn, inclusief de meeste overlast.

Mogelijk aantal vluchten per uur

op vliegveld Lelystad

Aantal vluchten op een gemiddelde dag van

TUI, Corendon, Ryanair en Transavia

15

nacht

10

5

0

1

5

12

18

0

Op Lelystad mag ‘s nachts

niet gevlogen worden

Logischerwijs vliegen de vier vakantievliegers vooral ’s zomers. Dat is fijn voor Schiphol: het beetje ruimte dat ontstaat op Schiphol zal vooral in de drukke zomermaanden ingevuld kunnen worden.

Aantal vluchten per maand

vakantievliegers (bovengenoemde airlines)

overige maatschappijen

50.000

40.000

30.000

20.000

10.000

0

n

d

j

f

m

a

m

j

j

a

s

o

Het is minder fijn voor de omwonenden van Lelystad: het aantal vliegtuigen dat overvliegt als je zomers in je tuin zit zal waarschijnlijk twee keer zo groot zijn als in de winter.

10.000

8000

6000

4000

2000

0

n

d

j

f

m

a

m

j

j

a

s

o

Het afgelopen jaar vlogen de vakantievliegers bijna alleen maar naar zonbestemmingen in het zuiden. Slechts 7 procent van de vluchten ging naar het noorden. Inwoners van de Noordoostpolder en Friesland hoeven dus weinig vliegtuigen te verwachten.

Mogelijke bestemmingen vanaf

Vliegveld Lelystad

Bestemmingen van airlines die naar Lelystad

zullen afwijken. Bestemmingen met ten minste

200 vluchten in vliegjaar 2016/2017

Finland

Ierland

Curaçao

Bulgarije

Portugal

Italië

Turkije

Spanje

Cyprus

Griekenland

Marokko

Israël

Egypte

Dubai

Canarische Eilanden

Kaapverdië

De meeste vliegtuigen zullen over de Veluwe vliegen. Maar in vergelijking met Schiphol zal ook daar de overlast meevallen. Tot 2024 gaat het om maximaal 30 vluchten per dag, op 1800 meter hoogte. Ter vergelijking: in Uithoorn bij Schiphol kwam in 2017 alleen al 191 keer per dag een vliegtuig op ongeveer 500 meter hoogte over. Voor de mensen die daar wonen zal de komst van Lelystad weinig verlichting brengen.

bron: Schiphol, BezoekBas

Schiphol: het probleem in beeld deel 2

Hoe Lelystad wel/niet de pijn kan verlichten

Door Ben Meindertsma, Hugo van der Parre, Winny de Jong en Lars Boogaard

Schiphol is gelegen in een van de dichtstbevolkte gebieden van Europa. Dat beperkt de groei. In 2008 is met de omgeving daarom afgesproken dat er tot en met 2020 maximaal 500.000 vliegtuigen mogen vertrekken en landen op Schiphol.

494.973 keer startte of landde er afgelopen vliegjaar* een vliegtuig. Voor luchtvaartmaatschappijen is het daardoor niet meer mogelijk om nieuwe vluchten aan te vragen. Schiphol kan dus niet meer groeien.

maximum

500.000

maximum

32.000

31.986

494.973

nachtvluchten

vluchten

plafond bereikt:

plafond bereikt:

99,0%

99,7%

* een vliegjaar

begint op 1 november

en eindigt op 31 oktober

Het komend jaar gaat er gesproken worden over Schiphol na 2020. Hoeveel mag Schiphol nog groeien? Wat kan de omgeving nog aan?

Het vorige kabinet besloot met een alternatieve oplossing te komen: luchthaven Lelystad mag uitbreiden, zodat vakantievliegmaatschappijen naar Lelystad uitwijken en er op Schiphol weer ruimte ontstaat.

Maar dat is slechts een druppel op de gloeiende plaat. Tot en met 2024 zal het niet meer dan 10.000 vluchten zijn, 2 procent van alle vluchten op Schiphol.

Aantal vluchten x 1000

600

maximum tot 2020

500

Schiphol

In 2040 mag Lelystad

naar maximaal 45.000

vluchten gegroeid zijn

400

300

200

Lelystad

45.000

100

4.000

10.000

0

2040

2035

2030

2024

2020

2017*

2008

* Cijfers over het vliegjaar 2017 (november 2016 - oktober 2017). Van het kalenderjaar 2017 zijn

nog geen cijfers bekend

De vakantievliegers die het meest voor de hand liggen om naar Lelystad te vertrekken zijn TUI, Corendon, Ryanair en Transavia. Samen waren ze in het afgelopen vliegjaar goed voor 10 procent van het totaal aantal vluchten.

Wat als ze naar Lelystad zouden uitwijken? Wat zijn de gevolgen?

Ze vliegen relatief veel ‘s nachts. De helft van de nachtvluchten (23 - 7 uur) op Schiphol wordt door deze airlines gevlogen. Dat is goed nieuws voor de omgeving van Schiphol: het aantal nachtvluchten zou kunnen afnemen.

Aantal vluchten per uur

Gemiddeld aantal vluchten per uur in vliegjaar 2017

vakantievliegers (bovengenoemde airlines)

overige maatschappijen

120

nacht

nacht

100

80

60

40

20

0

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

0

Maar het levert ook een probleem op: op Lelystad mag er ’s nachts (tot 6 uur) niet gevlogen worden. Dat maakt het lastig om deze vakantievliegers te verleiden om naar Lelystad te vertrekken. Ze willen namelijk heel vroeg vertrekken en heel laat aankomen, om zoveel mogelijk retourvluchten op een dag te kunnen doen.

Hoe dan ook, ’s avonds laat en ’s ochtends vroeg zullen de drukste tijden op Lelystad zijn, inclusief de meeste overlast.

Mogelijk aantal vluchten per uur op vliegveld Lelystad

Aantal vluchten op een gemiddelde dag van TUI, Corendon, Ryanair en Transavia

Op Lelystad mag ‘s nachts niet gevlogen worden

15

nacht

nacht

10

5

0

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

0

Logischerwijs vliegen de vier vakantievliegers vooral ’s zomers. Dat is fijn voor Schiphol: het beetje ruimte dat ontstaat op Schiphol zal vooral in de drukke zomermaanden ingevuld kunnen worden.

Aantal vluchten per maand

vakantievliegers (bovengenoemde airlines)

overige maatschappijen

50.000

40.000

30.000

20.000

10.000

0

nov

dec

jan

feb

mrt

apr

mei

jun

jul

aug

sep

okt

Het is minder fijn voor de omwonenden van Lelystad: het aantal vliegtuigen dat overvliegt als je zomers in je tuin zit zal waarschijnlijk twee keer zo groot zijn als in de winter.

10.000

8000

6000

4000

2000

0

nov

dec

jan

feb

mrt

apr

mei

jun

jul

aug

sep

okt

Het afgelopen jaar vlogen de vakantievliegers bijna alleen maar naar zonbestemmingen in het zuiden. Slechts 7 procent van de vluchten ging naar het noorden. Inwoners van de Noordoostpolder en Friesland hoeven dus weinig vliegtuigen te verwachten.

Mogelijke bestemmingen vanaf Vliegveld Lelystad

Bestemmingen van TUI, Corendon, Ryanair en Transavia. Bestemmingen met ten minste

200 vluchten in vliegjaar 2016/2017

Finland

Ierland

Curaçao

Bulgarije

Portugal

Italië

Turkije

Spanje

Cyprus

Griekenland

Marokko

Israël

Canarische Eilanden

Egypte

Dubai

Kaapverdië

De meeste vliegtuigen zullen over de Veluwe vliegen. Maar in vergelijking met Schiphol zal ook daar de overlast meevallen. Tot 2024 gaat het om maximaal 30 vluchten per dag, op 1800 meter hoogte. Ter vergelijking: in Uithoorn bij Schiphol kwam in 2017 alleen al 191 keer per dag een vliegtuig op ongeveer 500 meter hoogte over. Voor de mensen die daar wonen zal de komst van Lelystad weinig verlichting brengen.

bron: Schiphol, BezoekBas

Schiphol: het probleem in beeld deel 2

Hoe Lelystad wel/niet de pijn

kan verlichten

Door Ben Meindertsma, Hugo van der Parre, Winny de Jong en Lars Boogaard

Schiphol is gelegen in een van de dichtstbevolkte gebieden van Europa. Dat beperkt de groei. In 2008 is met de omgeving daarom afgesproken dat er tot en met 2020 maximaal 500.000 vliegtuigen mogen vertrekken en landen op Schiphol.

494.973 keer startte of landde er afgelopen vliegjaar* een vliegtuig. Voor luchtvaartmaatschappijen is het daardoor niet meer mogelijk om nieuwe vluchten aan te vragen. Schiphol kan dus niet meer groeien.

maximum

500.000

maximum

32.000

31.986

494.973

nachtvluchten

vluchten

plafond bereikt:

plafond bereikt:

99,0%

99,7%

* een vliegjaar begint op 1 november en eindigt op 31 oktober

Het komend jaar gaat er gesproken worden over Schiphol na 2020. Hoeveel mag Schiphol nog groeien? Wat kan de omgeving nog aan?

Het vorige kabinet besloot met een alternatieve oplossing te komen: luchthaven Lelystad mag uitbreiden, zodat vakantievliegmaatschappijen naar Lelystad uitwijken en er op Schiphol weer ruimte ontstaat.

Maar dat is slechts een druppel op de gloeiende plaat. Tot en met 2024 zal het niet meer dan 10.000 vluchten zijn, 2 procent van alle vluchten op Schiphol.

Aantal vluchten x 1000

600

maximum tot 2020

500

Schiphol

In 2040 mag Lelystad

naar maximaal 45.000

vluchten gegroeid zijn

400

300

200

Lelystad

45.000

100

4.000

10.000

0

2040

2035

2030

2024

2020

2017*

2008

* Cijfers over het vliegjaar 2017 (november 2016 - oktober 2017). Van het

kalenderjaar 2017 zijn nog geen cijfers bekend

De vakantievliegers die het meest voor de hand liggen om naar Lelystad te vertrekken zijn TUI, Corendon, Ryanair en Transavia. Samen waren ze in het afgelopen vliegjaar goed voor 10 procent van het totaal aantal vluchten.

Wat als ze naar Lelystad zouden uitwijken? Wat zijn de gevolgen?

Ze vliegen relatief veel ‘s nachts. De helft van de nachtvluchten (23 - 7 uur) op Schiphol wordt door deze airlines gevlogen. Dat is goed nieuws voor de omgeving van Schiphol: het aantal nachtvluchten zou kunnen afnemen.

Aantal vluchten per uur

Gemiddeld aantal vluchten per uur in vliegjaar 2017

vakantievliegers (bovengenoemde airlines)

overige airlines

120

nacht

100

80

60

40

20

0

1

6

12

18

0

Maar het levert ook een probleem op: op Lelystad mag er ’s nachts (tot 6 uur) niet gevlogen worden. Dat maakt het lastig om deze vakantievliegers te verleiden om naar Lelystad te vertrekken. Ze willen namelijk heel vroeg vertrekken en heel laat aankomen, om zoveel mogelijk retourvluchten op een dag te kunnen doen.

Hoe dan ook, ’s avonds laat en ’s ochtends vroeg zullen de drukste tijden op Lelystad zijn, inclusief de meeste overlast.

Mogelijk aantal vluchten per uur op vliegveld Lelystad

Vakantievliegers TUI, Corendon, Ryanair en Transavia

15

nacht

10

5

0

1

6

12

18

0

Op Lelystad mag ‘s nachts niet gevlogen

worden

Logischerwijs vliegen de vier vakantievliegers vooral ’s zomers. Dat is fijn voor Schiphol: het beetje ruimte dat ontstaat op Schiphol zal vooral in de drukke zomermaanden ingevuld kunnen worden.

Aantal vluchten per maand

vakantievliegers (bovengenoemde airlines)

overige airlines

50.000

40.000

30.000

20.000

10.000

0

nov

dec

jan

feb

mrt

apr

mei

jun

jul

aug

sep

okt

Het is minder fijn voor de omwonenden van Lelystad: het aantal vliegtuigen dat overvliegt als je zomers in je tuin zit zal waarschijnlijk twee keer zo groot zijn als in de winter.

10.000

8000

6000

4000

2000

0

nov

dec

jan

feb

mrt

apr

mei

jun

jul

aug

sep

okt

Het afgelopen jaar vlogen de vakantievliegers bijna alleen maar naar zonbestemmingen in het zuiden. Slechts 7 procent van de vluchten ging naar het noorden. Inwoners van de Noordoostpolder en Friesland hoeven dus weinig vliegtuigen te verwachten.

Mogelijke bestemmingen vanaf Vliegveld Lelystad

Bestemmingen van TUI, Corendon, Ryanair en Transavia.

Bestemmingen met ten minste 200 vluchten in vliegjaar 2016/2017

Finland

Ierland

Curaçao

Bulgarije

Portugal

Italië

Turkije

Spanje

Cyprus

Griekenland

Marokko

Israël

Canarische Eilanden

Egypte

Dubai

Kaapverdië

De meeste vliegtuigen zullen over de Veluwe vliegen. Maar in vergelijking met Schiphol zal ook daar de overlast meevallen. Tot 2024 gaat het om maximaal 30 vluchten per dag, op 1800 meter hoogte. Ter vergelijking: in Uithoorn bij Schiphol kwam in 2017 alleen al 191 keer per dag een vliegtuig op ongeveer 500 meter hoogte over. Voor de mensen die daar wonen zal de komst van Lelystad weinig verlichting brengen.

bron: Schiphol, BezoekBas

NOS