Schiphol: het probleem in beeld deel 1
Hoe woningen en
vliegtuigen vechten
om dezelfde
ruimte
Door Ben Meindertsma, Winny de Jong en Lars Boogaard
Schiphol is een van de grootste en drukste luchthavens van de wereld, gelegen in een van de dichtstbevolkte gebieden van Europa. Wie naar de kaart van Schiphol kijkt ziet dat woonhuizen en vliegtuigen op allerlei plekken vechten om dezelfde ruimte.
Draai je scherm voor een grotere kaart
Haarlem
Amsterdam
Hoofddorp
Aalsmeer
Uithoorn
Gemeenten willen bouwen. Maar in de zone rondom Schiphol, waar vliegtuigen voor geluidsoverlast zorgen, is dat niet toegestaan. Schiphol wil uitbreiden. Maar veel banen mogen maar vanaf één windrichting gebruikt worden, omdat er anders over dichtbevolkte gebieden wordt gevlogen.
Op andere plekken delen Schiphol en gemeenten noodgedwongen de ruimte. Inwoners van Uithoorn hoorden het afgelopen jaar gemiddeld 191 vliegtuigen per dag overvliegen op minder dan 500 meter hoogte.
De luchtverkeersleiding probeert ondertussen om omwonenden zoveel mogelijk te ontzien. De Polderbaan en Kaagbaan zorgen voor de minste overlast en worden daarom het meest gebruikt. Volgens de afspraken moeten de andere banen zoveel mogelijk worden ontzien.
Aalsmeerbaan
Buitenveldertbaan
Polderbaan
Zwanenburgbaan
Kaagbaan
Oostbaan
Wie nu naar de kaart kijkt zou zeggen dat Schiphol op de verkeerde plek is gebouwd. Maar toen Schiphol honderd jaar geleden werd aangelegd, was het een dunbevolkte polder met vooral landbouwgrond.
Directeur Plesman van KLM is in 1948 een van de weinigen die het anders ziet. Hij wil dat Schiphol ongeveer tien kilometer verplaatst wordt naar het zuidwesten, mede vanwege de verwachte geluidsoverlast voor Amsterdam. Hij vindt geen gehoor.
1952
Haarlem
Zwanenburg
Amsterdam
Badhoevedorp
Hoofddorp
Schiphol
Hillegom
Amstelveen
Aalsmeer
Nieuw-Vennep
Pas in de jaren vijftig ontstaat er voor het eerst echt spanning tussen wonen en vliegen. Bij de bouw van het nieuwe Schiphol wordt het dorpje Rijk met de grond gelijk gemaakt om de komst van een straalmotorenstartbaan mogelijk te maken.
Met komst van straalmotoren neemt ook het lawaai toe. De banen van het nieuwe Schiphol ontzien daarom Amsterdam.
In andere gemeenten groeien ondertussen de klachten. Toch is het geen reden voor hen om de groeiambities bij te stellen. Integendeel. Zo werd de Amsterdamse wijk Buitenveldert aangelegd, een paar jaar voordat de Buitenveldertbaan in gebruik werd genomen. Hierdoor kwam Buitenveldert pal onder een aanvliegroute te liggen. Alleen bij de bouw van het AMC werd er rekening mee gehouden: het ziekenhuis komt vijf kilometer verder van Amsterdam te liggen.
Haarlem
1980
Zwanenburg
Amsterdam
Buitenveldertbaan
Hoofddorp
Amstelveen
Hillegom
Schiphol
Nieuw-Vennep
Het bestrijden van geluidshinder wordt in de jaren die volgen een nationaal thema. Woningen worden geïsoleerd en er worden zones ingesteld waar niet gebouwd mag worden. Ook de aanleg van de Polderbaan in 2003 moet daaraan bijdragen, door inwoners die last hebben van de Zwanenburgbaan te ontlasten. De vraag of dat gelukt is, leidt tot veel discussie. Door de groei van Schiphol neemt de overlast in ieder geval nauwelijks af.
Ondertussen groeien Haarlem, Amsterdam, Amstelveen en Hoofddorp steeds dichter tegen Schiphol aan.
Haarlem
2017
Amsterdam
Polderbaan
Schiphol
Zwanenburgbaan
Amstelveen
Hoofddorp
Aalsmeer
Sterker nog: sinds de eeuwwisseling is het aantal woningen in de gemeenten rondom Schiphol sterker gegroeid dan het aantal vluchten.
2000
2016
+11%
vluchten
432.000
479.000
+19%
woningen*
245.600
291.200
Huishoudens in: Aalsmeer, Amstelveen, Haarlem, Haarlemmerliede en Spaarnwoude, Haarlemmermeer, Heemstede en Uithoorn en de Amsterdamse wijken buiten de ring (delen van Zuid en West)
Vanaf dit jaar is het weer toegestaan te bouwen in de buitenste geluidszone, waardoor er tegen de 10.000 woningen in verschillende nieuwbouwprojecten ● bij zullen komen (in de binnenste zone blijft bouwen verboden). Goed nieuws voor gemeenten die hun jongeren in kleine dorpen huizen willen bieden. Maar het aantal mensen dat overlast ervaart zal daardoor opnieuw toenemen.
In dit gebied mogen
vanaf 1 januari huizen
gebouwd worden
In dit gebied blijft
nieuwbouw verboden
Zaandam
Haarlem
Amsterdam
Hoofddorp
Amstelveen
Aalsmeer
Uithoorn
Leiden
Alphen
a/d Rijn
5 km
Gebruikte bronnen: CBS, Schiphol, Topotijdreis.nl, Kadaster, BezoekBas, Provincie Noord-Holland, Localfocus, Open Street Map
Schiphol: het probleem in beeld deel 1
Hoe woningen en vliegtuigen vechten
om dezelfde ruimte
Door Ben Meindertsma, Winny de Jong en Lars Boogaard
Schiphol is een van de grootste en drukste luchthavens van de wereld, gelegen in een van de dichtstbevolkte gebieden van Europa. Wie naar de kaart van Schiphol kijkt ziet dat woonhuizen en vliegtuigen op allerlei plekken vechten om dezelfde ruimte.
Haarlem
Amsterdam
Hoofddorp
Aalsmeer
Uithoorn
Gemeenten willen bouwen. Maar in de zone rondom Schiphol, waar vliegtuigen voor geluidsoverlast zorgen, is dat niet toegestaan. Schiphol wil uitbreiden. Maar veel banen mogen maar vanaf één windrichting gebruikt worden, omdat er anders over dichtbevolkte gebieden wordt gevlogen.
Op andere plekken delen Schiphol en gemeenten noodgedwongen de ruimte. Inwoners van Uithoorn hoorden het afgelopen jaar gemiddeld 191 vliegtuigen per dag overvliegen op minder dan 500 meter hoogte.
De luchtverkeersleiding probeert ondertussen om omwonenden zoveel mogelijk te ontzien. De Polderbaan en Kaagbaan zorgen voor de minste overlast en worden daarom het meest gebruikt. Volgens de afspraken moeten de andere banen zoveel mogelijk worden ontzien.
Aalsmeerbaan: 100.309 vluchten
Buitenveldertbaan: 39.871
Kaagbaan: 107.459
Polderbaan: 155.280
Zwanenburgbaan: 89.096
Oostbaan: 2958
aantal vluchten in vliegjaar 2017 (nov. 2016 - okt. 2017)
Wie nu naar de kaart kijkt zou zeggen dat Schiphol op de verkeerde plek is gebouwd. Maar toen Schiphol honderd jaar geleden werd aangelegd, was het een dunbevolkte polder met vooral landbouwgrond.
Directeur Plesman van KLM is in 1948 een van de weinigen die het anders ziet. Hij wil dat Schiphol ongeveer tien kilometer verplaatst wordt naar het zuidwesten, mede vanwege de verwachte geluidsoverlast voor Amsterdam. Hij vindt geen gehoor.
1952
Haarlem
Zwanenburg
Amsterdam
Badhoevedorp
Hoofddorp
Schiphol
Hillegom
Amstelveen
Aalsmeer
Nieuw-Vennep
Lisse
Pas in de jaren vijftig ontstaat er voor het eerst echt spanning tussen wonen en vliegen. Bij de bouw van het nieuwe Schiphol wordt het dorpje Rijk met de grond gelijk gemaakt om de komst van een straalmotorenstartbaan mogelijk te maken.
Met komst van straalmotoren neemt ook het lawaai toe. De banen van het nieuwe Schiphol ontzien daarom Amsterdam.
In andere gemeenten groeien ondertussen de klachten. Toch is het geen reden voor hen om de groeiambities bij te stellen. Integendeel. Zo werd de Amsterdamse wijk Buitenveldert aangelegd, een paar jaar voordat de Buitenveldertbaan in gebruik werd genomen. Hierdoor kwam Buitenveldert pal onder een aanvliegroute te liggen. Alleen bij de bouw van het AMC werd er rekening mee gehouden: het ziekenhuis komt vijf kilometer verder van Amsterdam te liggen.
Haarlem
1980
Zwanenburg
Amsterdam
Schiphol
Buitenveldertbaan
Hoofddorp
Amstelveen
Hillegom
Nieuw-Vennep
Lisse
Het bestrijden van geluidshinder wordt in de jaren die volgen een nationaal thema. Woningen worden geïsoleerd en er worden zones ingesteld waar niet gebouwd mag worden. Ook de aanleg van de Polderbaan in 2003 moet daaraan bijdragen, door inwoners die last hebben van de Zwanenburgbaan te ontlasten. De vraag of dat gelukt is, leidt tot veel discussie. Door de groei van Schiphol neemt de overlast in ieder geval nauwelijks af.
Ondertussen groeien Haarlem, Amsterdam, Amstelveen en Hoofddorp steeds dichter tegen Schiphol aan.
Haarlem
2017
Amsterdam
Polderbaan
Schiphol
Zwanenburgbaan
Amstelveen
Hoofddorp
Aalsmeer
Sterker nog: sinds de eeuwwisseling is het aantal woningen in de gemeenten rondom Schiphol sterker gegroeid dan het aantal vluchten.
+19%
2000
2016
woningen*
479.000
vluchten
432.000
woningen*
245.600
291.200
+11%
vluchten
Huishoudens in: Aalsmeer, Amstelveen, Haarlem, Haarlemmerliede en Spaarnwoude, Haarlemmermeer, Heemstede en Uithoorn en de Amsterdamse wijken buiten de ring (delen van Zuid en West)
2000
2016
Vanaf dit jaar is het weer toegestaan te bouwen in de buitenste geluidszone, waardoor er tegen de 10.000 woningen in verschillende nieuwbouwprojecten ● bij zullen komen (in de binnenste zone blijft bouwen verboden). Goed nieuws voor gemeenten die hun jongeren in kleine dorpen huizen willen bieden. Maar het aantal mensen dat overlast ervaart zal daardoor opnieuw toenemen.
In dit gebied mogen
vanaf 1 januari 2018
huizen gebouwd worden
In dit gebied blijft
nieuwbouw verboden
Beverwijk
Purmerend
IJmuiden
Zaandam
Haarlem
Schiphol
Amsterdam
Hoofddorp
Amstelveen
Aalsmeer
Uithoorn
Mijdrecht
Leiden
Alphen
a/d Rijn
5 km
Gebruikte bronnen: CBS, Schiphol, Topotijdreis.nl, Kadaster, BezoekBas, Provincie Noord-Holland, Localfocus, Open Street Map
Schiphol: het probleem in beeld deel 1
Hoe woningen en vliegtuigen
vechten om dezelfde ruimte
Door Ben Meindertsma, Winny de Jong en Lars Boogaard
Schiphol is een van de grootste en drukste luchthavens van de wereld, gelegen in een van de dichtstbevolkte gebieden van Europa. Wie naar de kaart van Schiphol kijkt ziet dat woonhuizen en vliegtuigen op allerlei plekken vechten om dezelfde ruimte.
Haarlem
Amsterdam
Hoofddorp
Aalsmeer
Uithoorn
Gemeenten willen bouwen. Maar in de zone rondom Schiphol, waar vliegtuigen voor geluidsoverlast zorgen, is dat niet toegestaan. Schiphol wil uitbreiden. Maar veel banen mogen maar vanaf één windrichting gebruikt worden, omdat er anders over dichtbevolkte gebieden wordt gevlogen.
Op andere plekken delen Schiphol en gemeenten noodgedwongen de ruimte. Inwoners van Uithoorn hoorden het afgelopen jaar gemiddeld 191 vliegtuigen per dag overvliegen op minder dan 500 meter hoogte.
De luchtverkeersleiding probeert ondertussen om omwonenden zoveel mogelijk te ontzien. De Polderbaan en Kaagbaan zorgen voor de minste overlast en worden daarom het meest gebruikt. Volgens de afspraken moeten de andere banen zoveel mogelijk worden ontzien.
Aalsmeerbaan
Buitenveldertbaan
Kaagbaan
Polderbaan
Zwanenburgbaan
Oostbaan
Wie nu naar de kaart kijkt zou zeggen dat Schiphol op de verkeerde plek is gebouwd. Maar toen Schiphol honderd jaar geleden werd aangelegd, was het een dunbevolkte polder met vooral landbouwgrond.
Directeur Plesman van KLM is in 1948 een van de weinigen die het anders ziet. Hij wil dat Schiphol ongeveer tien kilometer verplaatst wordt naar het zuidwesten, mede vanwege de verwachte geluidsoverlast voor Amsterdam. Hij vindt geen gehoor.
1952
Haarlem
Zwanenburg
Amsterdam
Badhoevedorp
Hoofddorp
Schiphol
Hillegom
Amstelveen
Aalsmeer
Nieuw-Vennep
Pas in de jaren vijftig ontstaat er voor het eerst echt spanning tussen wonen en vliegen. Bij de bouw van het nieuwe Schiphol wordt het dorpje Rijk met de grond gelijk gemaakt om de komst van een straalmotorenstartbaan mogelijk te maken.
Met komst van straalmotoren neemt ook het lawaai toe. De banen van het nieuwe Schiphol ontzien daarom Amsterdam.
In andere gemeenten groeien ondertussen de klachten. Toch is het geen reden voor hen om de groeiambities bij te stellen. Integendeel. Zo werd de Amsterdamse wijk Buitenveldert aangelegd, een paar jaar voordat de Buitenveldertbaan in gebruik werd genomen. Hierdoor kwam Buitenveldert pal onder een aanvliegroute te liggen. Alleen bij de bouw van het AMC werd er rekening mee gehouden: het ziekenhuis komt vijf kilometer verder van Amsterdam te liggen.
Haarlem
1980
Zwanenburg
Amsterdam
Buitenveldertbaan
Hoofddorp
Amstelveen
Hillegom
Schiphol
Nieuw-Vennep
Het bestrijden van geluidshinder wordt in de jaren die volgen een nationaal thema. Woningen worden geïsoleerd en er worden zones ingesteld waar niet gebouwd mag worden. Ook de aanleg van de Polderbaan in 2003 moet daaraan bijdragen, door inwoners die last hebben van de Zwanenburgbaan te ontlasten. De vraag of dat gelukt is, leidt tot veel discussie. Door de groei van Schiphol neemt de overlast in ieder geval nauwelijks af.
Ondertussen groeien Haarlem, Amsterdam, Amstelveen en Hoofddorp steeds dichter tegen Schiphol aan.
Haarlem
2017
Amsterdam
Polderbaan
Schiphol
Zwanenburgbaan
Amstelveen
Hoofddorp
Aalsmeer
Sterker nog: sinds de eeuwwisseling is het aantal woningen in de gemeenten rondom Schiphol sterker gegroeid dan het aantal vluchten.
2000
2016
+19%
woningen*
vluchten
432.000
479.000
woningen*
245.600
291.200
+11%
vluchten
Huishoudens in: Aalsmeer, Amstelveen, Haarlem, Haarlemmerliede en Spaarnwoude, Haarlemmermeer, Heemstede en Uithoorn en de Amsterdamse wijken buiten de ring (delen van Zuid en West)
2000
2016
Vanaf dit jaar is het weer toegestaan te bouwen in de buitenste geluidszone, waardoor er tegen de 10.000 woningen in verschillende nieuwbouwprojecten ● bij zullen komen (in de binnenste zone blijft bouwen verboden). Goed nieuws voor gemeenten die hun jongeren in kleine dorpen huizen willen bieden. Maar het aantal mensen dat overlast ervaart zal daardoor opnieuw toenemen.
In dit gebied mogen
vanaf 1 januari 2018
huizen gebouwd worden
In dit gebied blijft
nieuwbouw verboden
Beverwijk
Purmerend
IJmuiden
Zaandam
Haarlem
Schiphol
Amsterdam
Hoofddorp
Amstelveen
Aalsmeer
Uithoorn
Mijdrecht
Leiden
Alphen
a/d Rijn
5 km
Gebruikte bronnen: CBS, Schiphol, Topotijdreis.nl, Kadaster, BezoekBas, Provincie Noord-Holland, Localfocus, Open Street Map
Schiphol: het probleem in beeld deel 1
Hoe woningen en vliegtuigen vechten
om dezelfde ruimte
Door Ben Meindertsma, Winny de Jong en Lars Boogaard
Schiphol is een van de grootste luchthavens van de wereld, gelegen in een van de dichtstbevolkte gebieden van Europa. Wie naar de kaart van Schiphol kijkt ziet dat woonhuizen en vliegtuigen op allerlei plekken vechten om dezelfde ruimte.
Haarlem
Amsterdam
Hoofddorp
Aalsmeer
Uithoorn
Gemeenten willen bouwen. Maar in de zone rondom Schiphol, waar vliegtuigen voor geluidsoverlast zorgen, is dat niet toegestaan. Schiphol wil uitbreiden. Maar veel banen mogen maar vanaf één windrichting gebruikt worden, omdat er anders over dichtbevolkte gebieden wordt gevlogen.
Op andere plekken delen Schiphol en gemeenten noodgedwongen de ruimte. Inwoners van Uithoorn hoorden het afgelopen jaar gemiddeld 191 vliegtuigen per dag overvliegen op minder dan 500 meter hoogte.
De luchtverkeersleiding probeert ondertussen om omwonenden zoveel mogelijk te ontzien. De Polderbaan en Kaagbaan zorgen voor de minste overlast en worden daarom het meest gebruikt. Volgens de afspraken moeten de andere banen zoveel mogelijk worden ontzien.
Aalsmeerbaan: 100.309 vluchten
Buitenveldertbaan: 39.871
Kaagbaan: 107.459
Polderbaan: 155.280
Zwanenburgbaan: 89.096
Oostbaan: 2958
aantal vluchten in vliegjaar 2017 (nov. 2016 - okt. 2017)
Wie nu naar de kaart kijkt zou zeggen dat Schiphol op de verkeerde plek is gebouwd. Maar toen Schiphol honderd jaar geleden werd aangelegd, was het een dunbevolkte polder met vooral landbouwgrond.
Directeur Plesman van KLM is in 1948 een van de weinigen die het anders ziet. Hij wil dat Schiphol ongeveer tien kilometer verplaatst wordt naar het zuidwesten, mede vanwege de verwachte geluidsoverlast voor Amsterdam. Hij vindt geen gehoor.
1952
Haarlem
Zwanenburg
Amsterdam
Badhoevedorp
Hoofddorp
Schiphol
Hillegom
Amstelveen
Aalsmeer
Nieuw-Vennep
Lisse
Pas in de jaren vijftig ontstaat er voor het eerst echt spanning tussen wonen en vliegen. Bij de bouw van het nieuwe Schiphol wordt het dorpje Rijk met de grond gelijk gemaakt om de komst van een straalmotorenstartbaan mogelijk te maken.
Met komst van straalmotoren neemt ook het lawaai toe. De banen van het nieuwe Schiphol ontzien daarom Amsterdam.
In andere gemeenten groeien ondertussen de klachten. Toch is het geen reden voor hen om de groeiambities bij te stellen. Integendeel. Zo werd de Amsterdamse wijk Buitenveldert aangelegd, een paar jaar voordat de Buitenveldertbaan in gebruik werd genomen. Hierdoor kwam Buitenveldert pal onder een aanvliegroute te liggen. Alleen bij de bouw van het AMC werd er rekening mee gehouden: het ziekenhuis komt vijf kilometer verder van Amsterdam te liggen.
Haarlem
1980
Zwanenburg
Amsterdam
Schiphol
Buitenveldertbaan
Hoofddorp
Amstelveen
Hillegom
Nieuw-Vennep
Lisse
Het bestrijden van geluidshinder wordt in de jaren die volgen een nationaal thema. Woningen worden geïsoleerd en er worden zones ingesteld waar niet gebouwd mag worden. Ook de aanleg van de Polderbaan in 2003 moet daaraan bijdragen, door inwoners die last hebben van de Zwanenburgbaan te ontlasten. De vraag of dat gelukt is, leidt tot veel discussie. Door de groei van Schiphol neemt de overlast in ieder geval nauwelijks af.
Ondertussen groeien Haarlem, Amsterdam, Amstelveen en Hoofddorp steeds dichter tegen Schiphol aan.
Haarlem
2017
Amsterdam
Polderbaan
Schiphol
Zwanenburgbaan
Amstelveen
Hoofddorp
Aalsmeer
Sterker nog: sinds de eeuwwisseling is het aantal woningen in de omgeving rondom Schiphol sterker gegroeid dan het aantal vluchten.
+19%
2000
2016
woningen*
479.000
vluchten
432.000
woningen*
245.600
291.200
+11%
vluchten
Huishoudens in: Aalsmeer, Amstelveen, Haarlem, Haarlemmerliede en Spaarnwoude, Haarlemmermeer, Heemstede en Uithoorn en de Amsterdamse wijken buiten de ring (delen van Zuid en West)
2000
2016
Vanaf dit jaar is het weer toegestaan te bouwen in de buitenste geluidszone, waardoor er tegen de 10.000 woningen in verschillende nieuwbouwprojecten ● bij zullen komen (in de binnenste zone blijft bouwen verboden). Goed nieuws voor gemeenten die hun jongeren in kleine dorpen huizen willen bieden. Maar het aantal mensen dat overlast ervaart zal daardoor opnieuw toenemen.
In dit gebied mogen
vanaf 1 januari huizen
gebouwd worden
In dit gebied blijft
nieuwbouw verboden
Beverwijk
Purmerend
IJmuiden
Zaandam
Haarlem
Schiphol
Amsterdam
Hoofddorp
Amstelveen
Aalsmeer
Uithoorn
Mijdrecht
Leiden
Alphen
a/d Rijn
5 km
Gebruikte bronnen: CBS, Schiphol, Topotijdreis.nl, Kadaster, BezoekBas, Provincie Noord-Holland, Localfocus, Open Street Map