Zo ziet het Nederlandse

medialandschap eruit

Met het binnenhalen van persbureau ANP is het imperium van John de Mol weer wat groter. Maar welke bedrijven hebben het grootste marktaandeel? En hoe is de verhouding tussen John de Mol en de rest ?

Televisie

Talpa Network

Het bedrijf van John de Mol, Talpa Network, is eigenaar van vier tv-zenders.

SBS9

SBS6

0,9

7,4%

2,9

3,2

Net5

Veronica

Bij elkaar hebben SBS, Veronica en Net5 een kijkersmarkt van bijna 15%

Bertelsmann

RTL is in handen van het Duitse Bertelsmann, dat naast het Nederlandse RTL, ook eigenaar is van o.a. RTL Duitsland, Frankrijk en België.

RTL4

13,7%

RTL7

RTL8

4

2,3

RTL Lounge

0,1

2,1

0,9

RTL Crime

0,3

RTL5

RTLZ

Nederlandse Publieke Omroep

NPO 2

NPO 1

5,8

21,6%

4,2

NPO 3

De rest van de zenders zijn kleiner.

Discovery Communications Benelux

Discovery

Channel

1,4

1,5

TLC

Investigation

Discovery

1,2

21st Century Fox

National Geographic

Channel

Eurosport

0,8

1,1

1,1

Fox Sports Eredivisie

Fox

0,8

24Kitchen

0,5

Viacom International Media Networks

Comedy Central

1,4

Nickelodeon

1

Spike

0,7

MTV

0,5

Walt Disney Company

overig

Disney XD

0,3

Disney Channel

0,2

overig

9,1%

regionale publieke

omroepen

1,4

AT5

0,1

Totaal televisie

NPO

Bertelsmann

32%

23

14

31

Talpa

Overig

Radio

Bij Talpa en John de Mol denk je automatisch aan televisie. Maar het is de radio waar zijn Talpa marktleider is.

Radio 10

538

6,5

11,9%

Sky Radio

4,1

9,8

Radio Veronica

Talpa Media heeft bij elkaar een marktaandeel van 32,3%, net iets meer dan de NPO (29,3%).

NPO

Radio 1

3,3

8

NPO

Radio 2

NPO Radio 5

11,4

4,4

2,2

NPO Radio 4

NPO 3FM

De rest van de radiozenders is eigendom van verschillende bedrijven:

De Persgroep

RadioCorp

Slam!FM

1,7

Q-Music

8,5%

100% NL

3,4

Challenge Records

1,7

Classic FM

9,3

E-Power

O.a. Decibel,

Arrow Classic

Rock

5,9

Regionale

publieke

omroepen

FD Mediagroep

0,8

BNR Nieuwsradio

6,3

Sublime FM

0,8

Overig

Totaal Radio

Talpa

NPO

Persgroep

32%

29

9

30

overig

Dagbladen

Het had niet veel gescheeld, of John de Mol had vorig jaar ook de grootste krantenuitgever Telegraaf Media Groep in zijn bezit. Maar die overname ging niet door. TMG werd overgenomen door Het Mediahuis.

Daarna bleven er in krantenland nog maar twee grote spelers over:

De Persgroep

De Persgroep is met een marktaandeel van bijna 50% de grootste uitgever van kranten in Nederland

12,9%

AD-dagbladen

9,1

3,8

Trouw

de Volkskrant

Naast de landelijke kranten, geeft De Persgroep ook acht regionale kranten uit.

de Gelderlander

4,2%

de Stentor

3,6

Brabants

Dagblad

3,5

De Twentsche

Courant Tubantia

3,2

Eindhovens

Dagblad

3,1

3

BN/DeStem

Het Parool

1,9

PZC

1,6

Het Mediahuis

De andere grote speler in krantenland is Het Mediahuis, nadat het bedrijf vorig jaar Telegraaf Media Groep overnam.

NRC

Handelsblad

De Telegraaf

14,6%

5,2

Metro

7,4%

1,2

NRC Next

HDC

dagbladen

6,1

4,6

MGL-dagbladen

De overige 10% van de kranten zijn in handen van enkele kleinere uitgevers.

NDC Mediagroep

Dagblad

van het

Noorden

3,6%

Leeuwarder

Courant

2,5

Friesch

Dagblad

0,5

FD Mediagroep

1,8

Het Financieele Dagblad

Erdee Media Groep

1,6

Reformatorisch Dagblad

Nedag Beheer

0,7

Nederlands Dagblad

Koninklijke BDU Uitgevers

0,4

Barneveldse Krant

Totaal kranten

Persgroep

Mediahuis

50%

39

11

overig

Het medialandschap is, ondanks de macht van grote bedrijven, nog redelijk divers. Kijkend naar marktaandelen is John de Mol de op twee na grootste.

Top-5 van grootste mediabedrijven

naar marktaandeel

tv

radio

krant

1

NPO

31,6

29,3

2

Persgroep

8,5

49,9

Talpa Network

14,4

32,3

3

Mediahuis

39,1

4

Bertelsmann

23,4

5

Verantwoording

Voor deze datavisualisatie is gebruik gemaakt van de mediamonitor van het Commissariaat voor de Media. Daarin worden de marktaandelen van radio, televisie en kranten met elkaar vergeleken. De oplagecijfers van tijdschriften worden hierin niet meegenomen. Dit komt vanwege de grote verschillen tussen de diverse bladen. Ook de online media worden in dit overzicht niet gemonitord.

Bron: Mediamonitor, Commissariaat voor de Media

Research: Emil van Oers, Suzan Yücel

Datavisualisatie: Lars Boogaard

Zo ziet het Nederlandse

medialandschap eruit

Met het binnenhalen van persbureau ANP is het imperium van John de Mol weer wat groter. Maar welke bedrijven hebben het grootste marktaandeel? En hoe is de verhouding tussen John de Mol en de rest ?

Televisie

Talpa Network 14%

14

Het bedrijf van John de Mol, Talpa Network, is eigenaar van vier tv-zenders. Bij elkaar hebben ze een kijkersaandeel van 14%

SBS9

SBS6

0,9

7,4%

2,9

Net5

3,2

Veronica

Bertelsmann 23%

RTL is in handen van het Duitse Bertelsmann, dat naast het Nederlandse RTL, ook eigenaar is van o.a. RTL Duitsland, Frankrijk en België.

RTL Crime

0,3

2,1

RTL5

RTL7

4

RTL4

13,7%

2,3

RTL8

0,9

RTLZ

RTL Lounge

0,1

Nederlandse Publieke Omroep

32%

De NPO is de grootste op televisie. De Publieke Omroep heeft een marktaandeel van bijna 32% van de kijkers.

NPO 2

5,8

NPO 1

21,6%

4,2

NPO 3

De rest van de zenders is een stuk kleiner.

Discovery Communications

Benelux

21st Century Fox

National

Geographic

Channel

Fox Sports

Eredivisie

1,1

Discovery

Channel

1,4

1,5

TLC

1,1

Fox

0,8

Investigation

Discovery

Eurosport

0,8

1,2

24Kitchen

0,5

Viacom International

Media Networks

Comedy Central

1,4

Nickelodeon

1

Spike

0,7

MTV

0,5

overig

regionale publieke

omroepen

Walt Disney Company

overig

1,4

9,1%

Disney XD

0,3

Disney Channel

AT5

0,2

0,1

Radio

Bij Talpa en John de Mol denk je automatisch aan televisie. Maar het is de radio waar zijn Talpa marktleider is.

Talpa Media

32%

538

Talpa Media heeft bij elkaar een marktaandeel van 32,3%, net iets meer dan de NPO (29,3%).

Radio 10

11,9%

6,5

4,1

Sky Radio

9,8

Radio Veronica

Nederlandse Publieke Omroep

NPO

Radio 2

29%

11,4

NPO

3FM

2,2

NPO Radio 4

4,4

NPO

Radio 1

3,3

NPO Radio 5

8

De rest van de radiozenders is eigendom van verschillende bedrijven:

Regionale publieke

omroepen

De Persgroep

E-Power

Q-Music

9,3

5,9

8,5%

O.a. Decibel,

Arrow Classic

Rock

Challenge Records

RadioCorp

1,7

Classic FM

Slam!FM

1,7

100% NL

3,4

6,3

FD Mediagroep

0,8

BNR Nieuwsradio

Overig

0,8

Sublime FM

Dagbladen

Het had niet veel gescheeld, of John de Mol had vorig jaar ook de grootste krantenuitgever Telegraaf Media Groep in zijn bezit. Maar die overname ging niet door. TMG werd overgenomen door Het Mediahuis.

Daarna bleven er in krantenland nog twee grote spelers over:

De Persgroep 50%

4,2%

de Gelderlander

de

Volkskrant

AD-dagbladen

PZC

1,6

12,9%

9,1

3

BN/DeStem

Trouw

Brabants

Dagblad

3,6

de Stentor

3,8

3,5

De Twentsche

Courant Tubantia

Eindhovens

Dagblad

3,2

3,1

1,9

Het Parool

De Persgroep is met een marktaandeel van bijna 50% de grootste uitgever van kranten in Nederland.

Het Mediahuis 39%

De andere grote speler in krantenland is Het Mediahuis, nadat het bedrijf vorig jaar Telegraaf Media Groep overnam.

De Telegraaf

NRC

Handelsblad

14,6%

Metro

5,2

7,4%

1,2

NRC Next

4,6

HDC

dagbladen

6,1

MGL-dagbladen

De overige 10% van de kranten zijn in handen van enkele kleinere uitgevers.

NDC Mediagroep

FD Mediagroep

1,8

Het Financieele Dagblad

Dagblad

van het

Noorden

3,6%

Leeuwarder

Courant

Nedag Beheer

2,5

0,7

Nederlands Dagblad

0,5

Erdee Media Groep

1,6

Friesch Dagblad

Reformatorisch Dagblad

Koninklijke BDU Uitgevers

0,4

Barneveldse Krant

Top-5 van grootste mediabedrijven naar marktaandeel

Het medialandschap is, ondanks de macht van grote bedrijven, nog redelijk divers. Kijkend naar marktaandelen is John de Mol de op twee na grootste.

tv

radio

krant

1

Nederlandse Publieke Omroep

31,6

29,3

2

Persgroep

8,5

49,9

Talpa Network

14,4

32,3

3

Mediahuis

39,1

4

Bertelsmann

23,4

5

Verantwoording

Voor deze datavisualisatie is gebruik gemaakt van de mediamonitor van het Commissariaat voor de Media. Daarin worden de marktaandelen van radio, televisie en kranten met elkaar vergeleken. De oplagecijfers van tijdschriften worden hierin niet meegenomen. Dit komt vanwege de grote verschillen tussen de diverse bladen. Ook de online media worden in dit overzicht niet gemonitord.

Bron: Mediamonitor, Commissariaat voor de Media

Research: Emil van Oers, Suzan Yücel

Datavisualisatie: Lars Boogaard

NOS op 3